מאת אורית מרלין-רוזנצוייג

לפני חמש שנים הקים יחזקאל בצלאל, איש שירותי הביטחון לשעבר, את חברת Rally Art להדרכות נהיגה מקצועית. החזון שלו היה לפתח תרבות נהיגה בישראל ולייצר מציאות חדשה על כבישי הארץ. כמי שמתחרה משנת 1997 כנווט מרוצים בתחרויות ברחבי העולם וכמי שמנהל סדנה לבניית רכבי מרוץ, מביא בצלאל את הידע שרכש במרוצים ואת הידע הטכני לפעילויות נהיגה אתגרית של נשים במסגרת מסעות "מלכת המדבר" של החברה הגיאוגרפית מאז שנת 2010 . באופן טבעי, נוצר חיבור בין Rally Art לאקדמיה לספורט מוטורי של ממסי - בית ספר הבינלאומי למקצועות הנהיגה ולבטיחות בדרכים. לימודי האקדמיה יתקיימו במכללה האקדמית בוינגייט ויציעו שלל קורסים הקשורים לנהיגה ולבטיחות בדרכים בכלל ולספורט מוטורי בפרט וזאת במסגרת הפדרציה העולמית לתחבורה - FIA.


בשנים אחרונות התפתחה בעולם מגמה לקידום ספורט מוטורי לנשים. מגמה זו תפסה תאוצה ומתפתחת בכל רחבי העולם. חברת Rally Art זיהתה את היתרון של "נשים מדריכות נשים" ולכן הכשירה כ- 12 בוגרות מסעות מלכת המדבר בשנים האחרונות כמדריכות נהיגה שטח . מדריכות אילו כיום מובילות את ההכשרות באקדמיה של ממסי לספורט מוטורי .


הנה עשר עצות מצוינות לנהיגה בטוחה ששמענו ממנו:

 
  1. נהיגה מתחילה מהראש, וכדאי בכל זמן הנהיגה לנסות לחשוב מראש על מצבים שיכולים לסכן את חיינו באופן פוטנציאלי. אם נחשוב שכל נהג מונית, הוא אדם שבאופן פוטנציאלי יכול לסטות מהנתיב ימינה במפתיע כדי לאסוף נוסע, נוכל לתכנן את הנהיגה שלנו כך שנבלום מעט ונתחמק ממנו. אם נתייחס אל טנדר עמוס ציוד, כאל רכב שחפצים יכולים ליפול ממנו ישר עלינו, נתכנן מראש את הנסיעה כדי להיזהר ממנו.

    טכניקת נהיגה זו נקראת "ראיית הנולד – נהיגה מנומקת" הטכניקה מיושמת באקדמיה לספורט מוטורי וראלי ארט בכל הדרכה להכשרת נהגים.
     
  2. נהיגה אגרסיבית יכולה לגרום לנו להגיע מהר מאוד למצבי קיצון בנהיגה ולכן, אף פעם לא מומלץ לתת המון ברקס או המון גז בנהיגה, מצב זה גורם לאיבוד אחיזה משמעותי בגלגלי הרכב מה שגורם לגלגל להגיע לאן שה"כי קל לו" איפה שאין לו התנגדות בכביש והתופעה שמתקיימת היא איבוד שליטה בכלי הרכב, זאת משום שאנחנו משנים את הכוחות הפועלים על הרכב. בלימה פתאומית יכולה לשנות את הנתיב של הרכב, ולסכן חיים לא פחות.
     
  3. אתם במהלך נסיעה והרכב לא בולם – מה עושים? היו בארץ כמה תאונות כאלה, שבהם נהרגו אנשים כיוון שלא ידעו מה לעשות. מסקנתה של המשטרה הייתה חד משמעית: אם הרכב לא מצליח לבלום, חובה לכבות את המנוע! ההגה עדיין יעבוד על מצב של FREE STYLE ואפשר יהיה להזיז את הרכב לשוליים ולהזמין שירותי חירום או גרר.
     
  4. אין להרים בלם יד ("הנד-ברקס") במצבי חירום! בלם היד שולט גם על הגלגלים האחוריים. הרמת בלם יד נועלת מיד את הגלגלים האלה, כך שמאוד קשה לשמור על הגה ישר הגלגלים שוב מאבדים את האחיזה בכביש ושואפים "להוביל"  וכך הרכב מסתחרר ומסתובב במקום.
     
  5. אתם נוסעים ברכב, ומרגישים שהלחיצה של דוושת הבלם ארוכה מדי? זה סימן שהבלמים שלכם נשחקו. גשו למוסך.
     
  6. 3/4 שנייה – זה הזמן שלוקח לאדם ממוצע להגיב, "זמן תגובה" . "זמן תגובה" של אדם שיכור הינו 3.2 שניות, ולתאונה לוקח כשנייה וחצי עד שתי שניות לכל היותר להתחיל ולהסתיים.

    נתונים אלו מדגישים את העובדה שתאונה יכולה להתחיל ולהסתיים ורק אחרי 1.2 שניות נוספות האדם השיכור מתחיל להגיב.

     
  7.  לגבי עייפות, כשנהג עייף, זמן התגובה שלו ארוך יותר. גם אם הוא מרגיש שהוא יכול לנהוג, הוא עדיין מסכן את הסביבה.
    hש דבר שחשוב לדעת בנושא עייפות: מחזורי שינה. כל מחזור שינה בלילה הוא בן שעה וחצי, ולכן רצוי ומומלץ לישון רק במכפלות של שעה וחצי. עדיף לישון שלוש שעות ולא ארבע, משום שאז נשבר מחזור השינה השלישי. ובאותו אופן עדיף לישון שש שעות ולא שבע.לעיתים איננו מודעים למידת העייפות שלנו, אך כשהעירנות שלנו נתקלת במבחן המציאות, התוצאות עלולות להיות הרות אסון.
     
  8. לא רק אלכוהול ועייפות מסכנים אותנו ואת הסביבה במהלך נהיגה, אלא גם מהירות הנסיעה. הנה ההסבר הפשוט מדוע. אם אדם נוסע במהירות של 100 קמ"ש, מזהה סכנה על הכביש, וזמן התגובה שלו עומד על כ-3/4 שנייה, הרי שמרחק התגובה שלו, בחישוב מתמטי, הוא 21 מטר + 56 מטר מרחק בלימה (נתון קבוע) = 77 מטר. במילים אחרות,  אדם שמזהה סכנה על הכביש, נניח ילד שרץ לכביש, אם הוא נוסע במהירות של 100 קמ"ש, הוא יעבור 77 מטר – כשלושת רבעי מגרש כדורגל – בטרם הרכב שלו יעצור. לילד שהתפרץ אל הכביש אין שום סיכוי. הוא יבלום הרבה אחרי שיפגע בו.
     
  9. נסיעה ברברס עושים רק עם שתי מראות הצד, ומבלי להפנות את הראש לאחור. המראה הקדמית האמצעית היא בעלת שדה ראיה מאוד מוגבל. היא יודעת להראות רק אם יש רכב ישירות מאחורייך. הבעיה היא שילדים קטנים או רכבים אחרים עלולים לנוע לעברך מכל מיני כיוונים כאשר אתה נוסע ברברס. יש  שטחים מתים מהצד שלא ניתן לראות אותם במראה הקדמית.

    שימו לב: לחיישני הרברס שמותקנים היום במכוניות רבות לוקח זמן להגיב, ולכן רברס שנעשה במהירות רבה לא מפעיל חיישנים בזמן. גם חפצים נמוכים, כמו תינוק, לא יפעילו חיישן. היזהרו ואל תסמכו על החיישנים. הם לא מחליפים את העיניים שלנו.
     
  10. אחסנו כמה שפחות חפצים בתוך הרכב. כל חפץ במהלך תאונה מוסיף לעצמו משקל מצטבר במהלך תאונה שיכול להגיע לעשרות קילוגרמים. חפץ במשקל של 1 קילוגרם ישקול 100 ק"ג במהלך בלימת חירום. זו סכנת נפשות! ולכן, חובה לחגור או לקבע כל דבר שנמצא בתא הנוסעים.